Masterminds - Virtual reality in onderwijs

Samen met partners als SpaceBuzz en Zwijsen onderzoeken we hoe we virtual reality effectief kunnen inzetten in het onderwijs. Gezien de snelle veranderingen in onze maatschappij en de belangrijke rol van technologie in dit proces, is het huidige onderwijssysteem verouderd en hard aan verandering toe. Het gebruik van kunstmatige intelligentie in combinatie met virtual reality omgevingen kan een oplossing bieden, vooral in de belichaming van een virtuele leraar.

Het gedrag en zelfs het uiterlijk van de virtuele leraar kan worden aangepast aan de interesses van de leerling. In het project richten we ons op het verbeteren van de technologie van avatars en om ze zo natuurlijk mogelijk te maken. Dit betekent dat we werken aan natuurlijke spraak en gedrag, gezichtsbewegingen en passende uitdrukkingen bij een dialoog.

In dit project onderzoeken we het gebruik van een virtuele leerkracht in het basisonderwijs. We voeren studies uit op basisscholen naar de verschillende aspecten van de belichaming van een virtuele leerkracht, zoals spraak, karakteristieken en contextuele relevantie. In een onderzoek naar computer gegenereerde spraak in het Nederlands hebben we verschillende Nederlandse stemmen getest die zijn gemaakt met verschillende hoeveelheden trainingsdata. We evalueerden de spraakkwaliteit van de tekst-naar-spraak (TNS) modellen en evalueerden ook in hoeverre de kwaliteit van de stem invloed heeft op hoe goed studenten informatie onthouden. In een andere studie onderzochten we de effecten van het combineren van TNS-stemmen met VR-agents, waarbij we ons richtten op de perceptie en het geheugen van studenten. Hebben leerlingen een betere perceptie van TNS-stemmen als ze worden gecombineerd met een VR-agent?

In ons meest recente VR-onderzoek zijn we dieper ingegaan op de effecten van inhoudelijk afgestemde VR-omgevingen en agent outfits op leerresultaten en leerervaring. Presteren studenten beter als de uitrusting van de VR-agent en de omgeving zijn afgestemd op de leerinhoud? Momenteel breiden we ons onderzoek uit om te onderzoeken hoe de interactiviteit van de agent de leerresultaten en de algehele ervaring van studenten beïnvloedt, met als doel zowel de educatieve efficiëntie als de betrokkenheid van studenten in VR-omgevingen te optimaliseren.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de Regio Deal Midden- en West-Brabant. Ga voor meer informatie naar www.ebwb.nl of www.midpointbrabant.nl.